Vermijden of toch vechten?

“Een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht”, is zo’n uitspraak die alles en meteen ook niets zegt. Het klopt dat je beter niet vecht maar dan gaan we er van uit dat kinderen weten hoe ze een gevecht moeten vermijden. En daar wringt het schoentje.

We leren kinderen dat er verschillende stappen zijn voor het tot een gevecht komt en dat ze met de juiste ‘tools’ het gevecht kunnen vermijden. Detectie en benadering zijn 2 belangrijke stappen uit ons confrontatietraject waar we uiteraard de nodige aandacht aan besteden, maar waar we echt op inzetten is de-escalatie. Om correct te leren de-escaleren doen we regelmatig praktijksimulaties, zo leren de kinderen en jongeren hoe ze veilig moeten staan (of bewegen) en wat ze best zeggen om de agressor tot bedaren te brengen.

We leren hen uiteraard ook wat ze moeten doen als de de-escalatie mislukt…

Advertenties

Geplaatst op juni 10, 2015, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: