Assertief zijn

Adequaat assertief  reageren is opkomen voor je rechten, mening en standpunten en dit zonder je gesprekspartners agressief te benaderen. Introverte en verlegen jongeren hebben het vaak moeilijk om zich assertief op te stellen.

Assertief gedrag wordt geflankt door 2 gedragsvormen, langs de linkerzijde sub-assertief gedrag en rechts (passief)-agressief gedrag. De ene gedragsvorm kan de andere uitlokken, zo kan agressief gedrag tot sub-assertief gedrag leiden en kan sub-assertief gedrag de agressie versterken.

Sub-assertieve jongeren geven snel toe, houden zich vaak op de achtergrond, vermijden problemen en geven niet graag hun mening waardoor ze zich snel buiten de groep kunnen bevinden.Of erger…

Saskia, de mama van 11-jarige Jelle (niet de echte namen) stuurde ons volgende mail: “Jelle gaat niet zo graag naar school, hij heeft er naar eigen zeggen geen vrienden. Thuis speelt hij vaak op de Playstation maar buiten spelen met andere kinderen doet hij niet zo graag. Zijn houding is de laatste maanden zichtbaar somberder en lusteloos en dat baart me zorgen. Hij sluit zich af. Ik ben geen controlefreak maar gisteren werd het me teveel en heb ik zijn kamer én computer ondersteboven gehaald. Hij was nog aangelogd op FaceBook en ik vond een berichtje van een klasgenoot waarin stond dat hij die dag voor geld moest zorgen. Er raasde vanalles door m’n hoofd van drugs tot afpersing. Omdat Jelle wekelijks drinkgeld krijgt van ons en de grootouders weet ik dat hij een aardige som in zijn spaarpot heeft. De spaarpot was echter leeg.

Toen ik hem daar ’s avonds over aansprak trok hij zijn schouders op en ging hij naar zijn kamer. Ik liep hem achterna en vond hem huilend op zijn bed. Toen kwam het er plots allemaal uit. Het begon dit schooljaar. Een paar kinderen uit zijn klas vroegen hem geld te leen. Hij stemde toe maar durfde niks terug te vragen omdat ze met veel zijn. Uiteindelijk bleken zo’n 30 medeleerlingen mijn zoon geld schuldig te zijn. Bedragen tussen 5 en 30€. Jelle is de bank van de klas.

Jelle durft niks te zeggen of vragen.  Ik wil naar de politie stappen maar vrees dan wel voor wraak.”

Bovenstaande casus toont aan dat sub-assertief gedrag kan leiden tot een cascade effect binnen een groep. Jongeren vinden een gemakkelijk slachtoffer, vertellen dat door aan hun vrienden en voor je het weet zit je als jongere in een situatie die je leven overneemt.

De mama van Jelle werd aangeraden om eerst met de directie te praten, de meeste scholen hebben ervaring met moeilijke situaties. Ze hebben de mogelijkheid om een passende oplossing te bieden waarbij rekening kan worden gehouden met de gevolgen. Door de politie in te schakelen zou de balans onherroepelijk verstoord worden. Die optie raden we pas aan als de directie geen resultaat boekt.

Jelle komt naar de lessen zelfverdediging en bloeit terug open. Hij is zelfzeker, beleefd assertief en heeft nu ook een paar vrienden. We leerden Jelle hoe mensen zich gedragen, we leerden hem de-escaleren in praktijksimulaties en hij leerde zich ook fysiek verdedigen. Omdat hij meteen werd opgenomen in de groep leerde hij zich ook goed voelen met leeftijdsgenoten. Volgens Saskia durft Jelle nu ook dingen waar hij voordien te verlegen voor was. Hij kan op een beleefde manier en zonder agressief te worden een conflict oplossen.

Advertenties

Geplaatst op juni 11, 2015, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: